Foz do Iguassu to Esperos del Iberia - Reisverslag uit Colonia Carlos Pellegrini, Argentinië van Monique Vlugt - WaarBenJij.nu Foz do Iguassu to Esperos del Iberia - Reisverslag uit Colonia Carlos Pellegrini, Argentinië van Monique Vlugt - WaarBenJij.nu

Foz do Iguassu to Esperos del Iberia

Door: Monique Vlugt

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 Mei 2013 | Argentinië, Colonia Carlos Pellegrini

Ons laatste verslag is alweer een week geleden dus even een update.

Na ons bezoek aan de Cataratas (falls) Argetijnse zijde doen we uiteraard ook de Braziliaanse zijde.
Ondanks de regenbuien gaan we vroeg op pad. Bij aankomst in het park zijn de regenbuien overgegaan in stort buien. In onze aller charmantste regencape's beginnen we aan de wandeling.

Ondanks de regen is ook deze zijde wonderbaarlijk om te bekijken. Omdat we nu toch wel heel nat en koud zijn, gaan we voordat we naar La Garganta el Diablo gaan, eerst even koffie drinken.
Het klaart op en we lopen snel naar het uitkijkpunt. Adem benemend. We genieten van het enorme schouwspel ondanks de donkere luchten. De waterval heeft hierdoor ook gelijk weer een andere uitstraling.

De rest van de middag en avond gebruiken we voor het plannen van onze reis naar de volgende bestemming. Dat dit niet makkelijk gaat worden is 1 ding wat zeker is.

We doen rustig aan de volgende ochtend en gaan naar de bus terminal. Eerste stop wordt Posadas, een plaats waar veel reizigers overstappen. Wij dus ook!

Bij aankomst op Posadas blijken we 2 opties te hebben. Doorreizen en vannacht om 3 uur aankomen in Mercedes of morgenochtend vroeg doorreizen. We kiezen voor de 2de optie want meer dan 24 uur doorhalen gaat hem niet worden voor deze 2 reizigers op leeftijd!
De alleraardigste mevrouw van de tour operator wijst ons de weg naar een hotel niet ver van de bus terminal. Ze spreekt geen Engels en onze Spaans is nog altijd niet al te best.
Het hotel blijkt vol. We vragen naar een ander hotel en lopen de straat weer helemaal terug.
Gelukt, we kunnen vannacht gewoon in een bed slapen.
Op de bus terminal eten we iets in de cafetaria en maken gebruik van Wifi. Op de meeste bus terminals is er een Wifi connectie. Beter geregeld als thuis!

Om 6 uur zitten we op de bus terminal om aan onze lange reis naar Mercedes en uiteindelijk Colonia Carlos Pellegrini te beginnen. We gaan naar Esteros del Iberia, of wel de wetlands van Argentinie.

Na een rit van 6 uur zijn we in Paso de Los Libres waar we weer moeten overstappen. Het is maar 350 km maar je doet er wel 6 uur over met de bus. Niet omdat de wegen zo slecht zijn maar in iedere dorp stoppen we een aantal keer om mensen in en uit te laten. De bussen zijn namelijk ook een soort stads bus.
In Paso de Los Libres hebben we een uurtje om over te stappen naar Mercedes. Gelukkig weer Wifi!
De rit naar Mercedes duurt 2 uurtjes en om 16:00 uur zijn we op plaats van bestemming. Nu nog naar Colonia Carlos Pellegrini.

Het blijkt dat de bus naar Esteros maar 1x per dag gaat en ergens rond lunch tijd. We zoeken dus voor de nacht een slaapplaats. We zijn erg ongelukkig in onze keuze en hebben een kamer die te vies is voor woorden. We slapen op de bedden in onze eigen slaapzakken met onze kleren aan.

Wonder wel slapen we redelijk en poetsen snel onze tanden en maken dat we wegkomen.
Op het busstation blijkt dat de bus naar Colonia Carlos Pellegrinni niet om half 1 gaat maar om 11 uur. Gelukkig!

De rit naar onze eind bestemming is een zware rit van maar 200 kilometer maar wel over een modderige zand weg. De rit duurt dan ook 3 uur. In een stadsbus zonder verwarming en zachte zittingen is het een beproeving.

Het is regenachtig en fris hopelijk morgen mooi weer zodat we onze boottocht in de zon kunnen doen.
We ontmoeten ook nog 2 reizigers uit de UK en slapen in het zelfde hospadejes. We trekken dan ook met dit stel op.
In de middag doen we een kleine wandeling door het natuur gebied en zien Capibara's. Reuze cavia's.

De volgende dag blijkt het inderdaad mooi weer maar is het wel fris. We genieten van een mooie boottocht en zien kaaimannen en veel zeldzame vogels. Ook de Capibara's zijn er weer in overvloed.
De middag gebruiken we om nog een wandeling te maken.
Helaas door de vele regenval van de afgelopen dagen is het gebied zo nat dat we na een half uurtje zigzaggen over het pad besluiten het op te geven. We zullen anders niet met droge voeten thuis komen.

We besluiten morgen weer te vertrekken en proberen in onze beste Spaans een rit te regelen of in ieder geval uit te vinden hoe we weer in Mercedes moeten komen. Heather, de vrouw van het stel wat we ontmoet hebben, spreekt gelukkig goed Spaans en helpt ons wat.

We staan om 8 uur gereed maar geen bus. We blijken de bus met een paar uurtjes te hebben gemist. Hij rijd alleen om 4 uur s'morgens. We zitten verplicht nog een dagje uit en besluiten die nuttig te besteden. We hebben geen schonen sokken meer dus die worden even gewassen.

voor dag en douw staan we aan de kant van de zandweg en ja hoor daar is de bus! Gelukkig, nu nog 3 uur hobbelen naar Mercedes.

Vanuit Mercedes kunnen we om 7 uur gelijk doorreizen naar Corrientes. Daar zullen we weer kaartjes gaan zoeken voor Salta. We hebben ondertussen ontdekt dat het makkelijker is om op de verschillende tussen stations een kaartje te kopen naar de volgende plaats.
Omdat we tot de conclusie zijn gekomen dat we enorm in tijd nood gaan komen als we ook Mendoza willen doen besluiten we direct naar Salta te reizen. We willen daar nog zoveel zien en doen voordat we naar Bolivia gaan.

Vanuit Corrientes is het een klein uurtje naar Resistencia en dan 12 uur naar Salta. Op Corrientes moeten we de tijd doden tot half 6. We zullen ons dus een kleine 5 uur moeten vermaken. Het is niet al te mooi weer en we zitten met onze rugzakken die niet prettig zijn om al te lang te dragen.

De bussen gaan allemaal op tijd en we zitten dan ook om half 7 gesetteld in de slaapbus. Helaas is de service deze keer niet zo als we die de eerste keer gehad hebben. Het is koud in de bus en het eten is een kleine sandwich. Ach we sluiten onze ogen en morgenochtend om 7 uur zijn we in Salta.

We zijn nu aangekomen in Salta en hebben eindelijk een goede Wifi verbinding. Leuk hostel en vooral eerst een lekker douche.
Tijd voor de blog en de foto's uitzoeken.

Hasta luego.

• 19 Mei 2013 - 16:13

Maureen:

Jeetje wat hebben jullie alweer een kilometers gemaakt!wel vervelend dat de bustijden niet altijd kloppen met jullie informatie, vooral omdat de ritten op zich ook al lang duren en niet altijd even comfortabel zijn.
    Maar volgens de foto's hebben jullie het desondanks toch fantastisch! Ik hoop dat de wintervast snel voorbij ia en jullie wat mooier en warmer weer binnenkort zullen hebben. Maakt het alleen maar leuker.
    Nou Ladies, blijf voorzichtig en blijf genieten. Kijk uit naar het volgende verslag en foto's.
    Liefs,
    Maureen

• 19 Mei 2013 - 21:24

Alida Batelaan:

Staat je goed die regencape :P Gaaaf die kaaiman! Hopelijk wordt het snel wat beter weer.. En nogmaals.. het wachten op de bussen en lang in de bus zitten gaat echt wennen haha.. tijd nuttig besteden (beetje bijslapen b.v., uurtjes die jullie gemist hebben in die ranzige hotelkamer hahaha). Geniet!

• 20 Mei 2013 - 09:21

Denise:

lieve dames,
    wat een avontuur allemaal! Stoer hoor, ik had echt geen oog dicht gedaan in een vieze hotelkamer, met mijn smetvrees hahahah. Piet ik had de vloer en de deur knoppen gepoetst met mijn flesjes desinfecterende gel lol. Geniet lekker saampies en hoop op mooi weer voor jullie! weg met die regencapes!
    liefs van ons allemaal

• 22 Mei 2013 - 21:34

Eric:

Zo zo dames Dat zijn al heel wat belevenissen! Jullie weten het goed beeldend op te schrijven en dan is het hier maar behelpen. Nog heel veel plezier en ik kijk al weer uit naar jullie volgende verslag
    Groeten Eric