Van Bolivia naar Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Monique Vlugt - WaarBenJij.nu Van Bolivia naar Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Monique Vlugt - WaarBenJij.nu

Van Bolivia naar Peru

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

15 Juli 2013 | Peru, Cuzco

Na onze shopping strike in Cochabamba zijn we vertrokken naar La Paz. Een lange busrit van laag naar weer hoog bracht ons aan het begin van de avond in La Paz. Nadat wij ons geinstalleerd hadden in een 3 sterren hotel, want die hadden we echt wel verdiend, eerst maar eens lekker eten en een borreltje. Morgen gaan we op verkenning.

De volgende 3 dagen hebben we ons wederom tegoed gedaan aan heel veel shoppen en een klein beetje cultuur.
Het shoppen liep wat uit de hand en daarom maar een extra tas aangeschaft!
Alle overige toeristische attracties in La Paz hebben we overgeslagen. Ook een toer door de jungle was aan ons niet meer besteed. na 30 dagen jungle wel even genoeg.
Wel hebben we nog even een visite gebracht aan het onderkomen van de president van Bolivia. Mooi plein met statige gebouwen. Die gelukkig voor Brigitta vol met traditionele Bolivianen was. Ze heeft er dan ook op los gefotografeerd. Helaas waren er net zoveel duiven als op de dam die de portretten verstoorden.

Vanuit La Paz onze reis vervolgd naar Copacabana. Een dorpje aan Lake Titicaca (en voor de geintresseerde eigenlijk heet deze niet zo).
Vanuit onze Ecolodge een panoramische uitzicht over Lake Titicaca. Wat een heerlijke rust en stilte na alle drukte.
De zon beviel erg goed. Misschien wel te goed want Brigitta had wat last van een soort zonnesteek. Geen pretje maar de Ecolodge was een goede keuze om ziek te zijn.
Gelukkig na een halve dag en nacht toilet bezoek was Brigitta weer in staat om mee te gaan op onze toer naar Isla de Sol.
Normaal gesproken wandelen de mensen van noord naar zuid in 3 uurtjes maar dat hebben wij aan ons voorbij laten gaan. Op grote hoogte wandelen is niet onze favoriet en na het ziek zijn van Brigitta ook geen optie. Het wandelen doe je namelijk in de brandende zon op een hoogte van 4300 meter. En dan is onze koperen vriend zo dicht bij de evenaar niet je grootste vriend.

Het eiland is een en al cultuur. Oude Inca ruines maar ook pre Inca ruines zijn er zichtbaar. Hier werd ons ook verteld dat Titi betekend Puma en dat Caca betekend rots. We hebben dan ook de Puma rots van dicht bij mogen aanschouwen. In deze rots zijn ook 2 uitsparingen die op 21 juni zowel de zon als de maan op hetzelfde moment in de rots doen schijnen. Het is dan ook op die dag dat er nog altijd een soort offerfeest wordt gehouden.
Na onze beproeving van naar boven lopen om dit alles te aanschouwen waren we blij dat we weer op tijd bij de boot beneden waren. Lekker varen naar het zuid puntje, niks lopen. We komen uit NL, volgens de meeste staat dit voor Niet Lopen.
Een heerlijke dag cultuur zon en vooral mooie plaatjes schieten kijken we in de haven van Copacabana naar de ondergaande zon, wel al om 18:00 uur want zo vroeg gaat hij hier al onder.

Cultuur is een mooi ding maar je moet ook plezier hebben dus vervolgen wij onze shop trip, of liever gezegd drift.
Ook hier moet er weer een extra tas aangeschaft worden. Hoe we het naar huis gaan krijgen geen idee, eerst maar eens op de volgende plek krijgen.
We besluiten van de rust en stilte te genieten en boeken nog 2 extra nachten. Geen slecht idee want ook ik (Monique) moet eraan geloven. Na 10 weken heb ik dan ook de schijt gekregen (niet van het reizen maar wellicht van de zon en eten). Aangezien dit een mooie plek is om je rot te voelen doe ik dat dan ook maar hier.
De volgende dag vertrekken we pas.

We vervolgen onze weg via Puno, Peru naar Cuzco. Ook de klok gaat nog maar een uurtje terug. Het verschil met NL is nu 7 uur.
In Puno doen we de Isla Flotantes aan. Drijvende rieteilanden van de oorspronkelijke inwoners van dit gebied. Geen afstammelingen van de Inca's want de rieteilanden zijn ontstaan doordat de bewoners voor de Inca's gevlucht zijn het meer op. Zij wilde zich niet onderwerpen aan de Inca cultuur.
In de loop van de jaren zijn deze eilanden ook geevolueerd. Zo werden er in het begin van de eilanden nog alleen maar rietbootjes gebruikt nu zijn het hele stadjes die vastliggen geankerd.

Na zonsondergang varen we terug en gaan weer aan land om ons naar het busstation te laten brengen.
We hangen hier wat rond en eten wat in de cafetaria. Niet slecht!
De nachtbus brengt ons naar Cuzco. Het slapen in de bus vergaat ons niet zoals normaal en we stappen dan ook moe uit. Een lange dag voor de boeg.
De hostel in Cuzco hebben we via het meneertje van de bus geregeld als dat maar goed gaat!
En ja hoor we worden netjes om 5 uur in de ochtend opgehaald door een alleraardigste dame die ons met een taxi naar de hostel brengt.
Onze kamer is nog niet gereed maar we mogen zolang wel even op een vrije kamer rondhangen. Tja en wat doe je om 5 uur in de ochtend Peru tijd? Juist internetten en Whatts app-en natuurlijk want in Nederland is iedereen wakker het is daar nu 12 uur middag. Het is zondag en zover wij weten geen strand weer dus zit iedereen op zijn telefoon en achter de tablets en laptops.
We vermaken ons dan ook prima tot we onze tickets voor de komende dagen kunnen gaan boeken.
Hier in Cuzco moeten we dan ook heel veel gaan doen en zien.
Maar eerst vandaag nog even shoppen!

De verhalen over onze cultuur tripjes krijgen jullie als we weer in een volgende stad zijn aangekomen. We moeten ze namelijk de komende dagen eerst gaan maken. Voor deze week zitten we dan ook weer volgeboekt met het bekijken van de Inca cultuur van Peru en vooral van de omgeving van Cuzco.
We zullen dan ook het internet niet lastig vallen.

Hasta Luego, amigos.

• 15 Juli 2013 - 19:21

Arnold Bezuijen:

Shop till you drop girls.......

• 19 Juli 2013 - 14:34

Alida Batelaan:

Leuk verhaal en mooie foto's!! Geniet nog van je laatste weekjes daar :)